onsdag 7 januari 2009

Bad hair day

Så var det dags att gå till jobbet igen och kravet på att se någorlunda ut i håret ökar.

Under julledigheten när jag bara trampat runt här hemma och stickat och läst gör det ju detsamma hur kalufsen ser ut.

Jag har inte klippt mig på ett halvår och håret är nu mycket slitet. Anledningarna till att jag väntat med att klippa mig är flera. En av dem är att jag under en tid funderat på att gå till en ekologisk frisör. En sån som gör en energiklippning. Det innebär, om jag förstått det rätt, att håret klipps efter sina förutsättningar på ett sätt som gör att det inte krävs så mycket stylingprodukter. Tror att jag ska boka in en tid hos Monicas andrum. Det stället verkar passa mitt hår, mig och mitt tempo ypperligt. Återkommer med rapport när jag varit där.

Några eko-förändringar för håret har jag redan börjat göra; sedan i våras använder jag Urtekrams ekologiska shampoo och märker en stor skillnad. Håret är mjukare och blir inte fett lika fort som det blev tidigare. I julas glömde jag shampoo när vi åkte hem till föräldrarna och lånade därför ett "vanligt" av mamma. Hade glömt hur mycket ett sådant shampoo luddrar och att det doftar så syntetiskt. Kände en motvilja att använda det och det var skönt att komma hem till Urtekrams igen!

Jag har nästan helt slutat att använda stylingprodukter. Men fåfängan kryper ibland på och jag letar efter ett miljö- och hårvänligt alternativ. Funderar på Dermanords hårspray och styling wax från Simply organics. Men jag tror att jag ska rådfråga ekofrisören innan jag handlar.

Eller har någon något bra tips?

Inga kommentarer: