onsdag 14 januari 2009

Fåfängt

Sakta men säkert håller jag på att byta ut produkterna i min sminkväska till mer hälso- och miljövänliga diton. Det tar lite tid att prova sig fram och hitta nya favoriter. Den stora fördelen med att lägga om sina konsumtionsvanor till att handla mer ekologiskt är faktiskt att utbudet är mindre. Det gör valen färre och det blir enklare för mig att välja!

Mascara. Det är en mara. Hur ofta har inte större delen av färgen lagt sig under ögat när halva dagen har gått?

Jag har nu testat Dermanords volume restistant mascara och Dr. Hauschkas mascara. Mig passar Dr. Hauschkas bäst. Dermanords mascara tenderar att bli för torr och klumpig fort och landar lätt under ögonen. Men detta kan variera beroende på hur torra/fuktiga ögon man har. Jag bär linser och får lätt torra ögon. Dr. Hausckas mascara är en ganska våt mascara och det är lätt att den också hamnar lite varstans när den appliceras, tex vid blinkningar. Men i längden ger den mig mindre svart under ögonen!

Tyvärr är det väl ännu så länge svårt att finna en miljövänlig mascara som är vattenfast. Men jag fortsätter att hålla ögonen öppna för nya märken att testa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för tipset om mangokärnan.

Jag var precis och tittade till min och jag tycker mig se att den (jag planteade några millimeter ovan jorden) har börjat bli lite grön! Eftersom det har varit ont om solljus här så har krukan stått ett par timmar om dagen direkt på ett element, så att jorden inte fortsatte vara så blöt att kärnan ruttnade. Kanske, kanske... :-)