söndag 4 januari 2009

Kompetensutveckling pågår



Jag håller på att lära mig att sticka spets. Jag valde att börja med "Branching out" sjal från Knitty eftersom den utlovas vara enkel att börja med samtidigt som mönstret innehåller de vanligaste minskningarna och ökningarna man bör kunna för att sedan gå vidare till mer avancerade projekt.

Garnet jag valt är ett tvåtrådigt garn av 75 % kidmohair och 25% merino från Naturfiber, köpt av Skåningsmåla mohair. Färgen är petrol (färgkod 2033), lite mörkare än vad fotot återger. Garnet är helt underbart och jag har medvetet sparat denna roliga stickning till jullovet. Sjalen blir inte riktigt lika bred som i mönstret, men jag vill ha en smal men lång sjal att vira flera varv runt halsen.
Jag är nöjd och faktiskt lite överraskad över hur enkelt det är att sticka spets och följa mönster på engelska. Visst har jag repat en del varv, men det är ju en del av lärprocessen. Då lär man sig också förstå vilka minskningar och ökningar som skapar de olika mönsterdelarna.

Det blir definitivt fler spetssjalar efter denna.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Vad kul med en Delurkare :-)

Vad fin din Branching out ser ut, den måste bli jättefin i ett garn med lite mohair i. Och vilken härlig färg på garnet.

Vad spännande att se om någon av oss får upp något från mangokärnorna (jag petade ner en rambutankärna i en gammal pelargonkruka igår, får se om det händer något med den eller om den inte trivs med pelargoner).

Slitstarkt sa...

Tack, jag ska äta mangon i kväll, sedan ska den planteras. Jag läste att kärnas ska filas lite och sedan ligga i blöt några dagar och sedan placeras vertikalt med den tjockar delen upp. Jag kommer inte ihåg hur mangokärnor ser ut, men det ger väl sig när jag ska äta den! Det ska bli spännande. Jag har också satt en sötpotatis som har börjat gro nu! Gillar inte alla pelargoner, även rambutankärnor? ;)