tisdag 6 januari 2009

Trädgårdsdrömmar

Snön ligger som ett fint och välbehövligt täcke över trädgården. Småfåglarna äter och äter. Snart är 25 -kilossäcken med fågelfrö vi köpt slut!

Det är skönt och mysigt inne med tända ljus och alla fina jullökar som blommar. Ändå har en välbekant längtan vaknat. Den som alltid vaknar vid den här tiden på året. Lusten att så och sätta fingrarna i jorden!

Så nu har planeringen och drömmarna inför årets odlingar börjat. Jag har suttit med näsan över Impecta Handels frökatalog. Jag har sållat i önskelistan flera gånger, rannsakat mig själv om jag verkligen orkar så allt i slutändan. Och det finns ju faktiskt både en begränsad budget och begränsat med plats här hemma.

Jag handlar de flesta fröer jag köper från Impecta handels eftersom de både har ett ständigt växande utbud av ekologiska fröer och många äldre kulturarvssorter som är väl värda och viktiga att bevara.

I år liksom förra året blir det mycket grönsaker, bland annat flera olika sorters bönor. I år tänker jag sätta dem i rabatterna. De får helt enkelt inte plats i grönsakslandet! Jag ska också försöka mig på vintersquash. Förra årets sommarsquash blev en succé på grillbordet. En favorit i repris blir persiljerot. En ljuvlig rotfrukt som påminner om palsternacka men är mildare i smaken. Det fiffiga är att man får två för en eftersom blasten kan användas som persilja. Bara för några dagar sedan gjorde vi soppa på förvälld och infryst persiljerotsblast. Mycket gott och järnrikt!

I övrigt ska jag fortsätta med golv och väggar i trädgården! Så det blir en del marktäckare, bland annat polejmynta, silvernattljus och aubretia. Till väggarna ska jag försöka mig på humle och japansk klätterros. Den sistnämnda är nog svår att så från frö, men lite måste man ju ha att bita i.

Utmanande och spännande blir också granatäpple och havtorn. Granatäpple borde funka att göra juice på i råsaftcentrifugen och havtornste har jag druckit hela hösten och det är vansinnigt gott och nyttigt!

Inga kommentarer: